Jaktprøver

TIL DELTAKERE SOM OMFATTES AV UTVIDET PÅMELDING I VK FRAM TIL 1. MAI!

På styremøte i FKF 20.12.2020 besluttet styret å sende følgende søknad om dispensasjon til Norsk Kennel Klubs Jakthundkomite:

«For hunder som kvalifiserte seg til VK i 2018, og senere i løpet av de to påfølgende år (2019 og 2020) ikke har oppnådd VK premie, utvides kvalifiseringen med EN sesong, frem til 1 mai 2021.»

NJK fattet følgende vedtak:
«NJK vedtok å innvilge søknad om dispensasjon fra FKF. Dispensasjonen gjelder pkt.3.1 i jaktprøvereglene slik at kvalifiseringsperioden for hunder som kvalifiserte seg for vinnerklassen i 2018 kan utvides med en sesong, fram til 1. mai».

De deltakere som faller innenfor denne kategorien og forsøker å melde på sin hund eller hunder, vil bli avvist av DogWeb Arra. Deltakeren må ta kontakt med angjeldende klubbarrangør og vil derved få opplysninger om hvordan påmeldingen skal gjennomføres for å bli godkjent.

Dersom man ikke får kontakt med arrangøren, kan man ta kontakt med FKF’s sekretær, Ellen B. Dobloug.

Men vennlig hilsen Ellen B. Dobloug
Sekretær Fuglehundklubbenes Forbund

Jaktprøver vinter 2020 - Antall starter i VK

VINTERPRØVER 2020 - RAPPORTERING ANTALL STARTER I VK FØRSTE DAG

Dato Arrangør Ref.nr. Antall
15.-16.2. Tiurn Jakthoinn og Fiskeklubb JFF 50-20001 31
15.-16.2. Karlsøy JFF 50-20003 24
22.-23.2. Stjørna JFF 50-20006 25
29.2.-1.3. Troms Fuglehundklubb 50-20007 40
6.-8.3. Namdal FK 50-20009 32
6.-8.3. Norsk Münsterländerklubb 50-20010 27
6.-8.3. Telemark FK 50-20011 34
7.-8.3. Norsk Breton Klubb 50-20013 39

Resten av jaktprøver vinter 2020 ble avlyst pga Covid-19.

Jaktprøver høst 2020 - Antall starter i VK

Jørn Åselid
  Jørn Gunnar Bowitz
  Mona Aakervik

NM lavland Arr Vestfold Fuglehundklubb 8-11/10.

Finale:  Oddmund Sordal

Lars Ådne Arnesen

NM Lag:  Knut Steinar Skiple
  Hans Øygarden

SPESIELL SITUASJON – SPESIELLE TILTAK OG PRAKTISERING TILBAKEBETALING TIL DELTAKERE

Situasjonen mht avvikling av jaktprøver er nå avklart og ingen jaktprøver vil bli gjennomført frem til 15. juni, og vi må inntil ny informasjon foreligger, bare avvente situasjonen når det gjelder jaktprøver etter 15. juni. Jaktprøveregelverket har ikke tatt høyde for refusjon når det gjelder den spesielle situasjonen klubbene og deltakere nå har kommet opp i.

NKK har pga konsekvensene av avlysninger av utstillinger og jaktprøver, påberopt seg force majeure. Dette innebærer at NKK i tillegg til IT-avgift, vil innkreve aktivitetsavgift av alle avlyste jaktprøver.  Aktivitetsavgiften utgjør kr 45,- pr. påmeldt hund. De avgifter klubbene vil bli avregnet i oppgjøret med NKK, må det tas høyde for når klubbene legger inn den prosentandel som skal refunderes deltakeren.

Det er kun mulig å refundere ved 75% og 100% ved vanlige jaktprøver i det elektroniske påmeldingssystemet. Når prøven er avlyst i terminlista, så åpner det seg flere muligheter for tilbakebetaling: 0, 25, 50, 75, 100%. Pengene vil bli refundert kortet som det er betalt med. FKF vil derfor gi arrangørene følgende retningslinjer for refusjon til deltakere:

- Hvis prøven avlyses i god tid før arrangementet: Arrangøren refunderer 100% av innbetalt startkontingent «under forutsetning av at det ikke er påløpt utgifter i såpass grad at 100% refusjon ikke er mulig. Ved refusjon 100% vil det ikke være noe tilbake til å dekke IT-avgift og aktivitetsavgift, og klubben må da dekke fakturaen fra NKK for disse kostnader av egne midler.

- Noen prøver har en spesiell situasjon der utgiftene er overskredet 25% av påmeldingsavgiften. Disse prøvene kan refundere 50% av påmeldingsavgiften ut fra hvor store utgifter som er påløpt arrangementet.

- Hvis prøven avlyses nær inntil prøvestart: Her vil arrangøren hatt utgifter til hovedkvarter, dommere, sekretariat m.m., og 75 - 50% av startkontingent refunderes.

- Hvis prøven avlyses etter at prøven er påbegynt: Ingen refusjon.

- Force majeure (Ingen refusjon).

Oversikt over refusjon av påmeldingsavgift:

Jaktprøver 13.3.-15.3.:
Force majeure (Ingen refusjon)

Arrangører som velger å ikke tilbakebetale påmeldingsavgift iht force majeure-prinsippet, blir likevel belastet aktivitetsavgift og IT-avgift på vanlig måte.

FKF ber allikevel arrangørene vurdere, etter at de har fått oversikt over sine egne kostnader ifm prøven, om det er rom for noe refusjon av påmeldingsavgiften til den enkelte deltaker. FKF understreker at det er helt opp til klubbene å vurdere om det er rom for dette. Arrangører som velger å refundere hele, eller deler av, påmeldingsavgiften, skal likevel betale IT-avgift og aktivitetsavgift til NKK.

Jaktprøver 20.3.-28.3.:
(Refusjon 75-50% av påmeldingsavgiften.)

FKF ber arrangørene få oversikt over sine egne kostnader ifm prøven og refundere 75% eller 50% ut fra påløpt utgifter klubben har ifm med prøven.

Arrangører som velger å refundere hele, eller deler av, påmeldingsavgiften, skal likevel betale IT-avgift og aktivitetsavgift til NKK

Jaktprøver 4.4.-5.4. – 24.-26.4.:
(Refusjon 75% av påmeldingsavgiften)

Søknad om dispensasjon fra regelverket for fuglehundprøver

Bakgrunn
Utbruddet av hundesykdommen høsten 2019 og corona pandemien vinteren 2020 berørte våre fuglehundprøver. En rekke prøver, spesielt vinteren 2020 måtte avlyses. Hunder som har kvalifisert seg til vinnerklassen med å oppnå en 1. premie i AK må innen det året de fikk 1. AK eller de to påfølgende år oppnå premie i vinnerklassen eller en ny 1. AK for fortsatt være kvalifisert for å deltakelse i vinnerklassen. Siden en rekke prøver ble avlyst, spesielt vinteren 2020, søker FKF styret om dispensasjon fra jaktprøvereglene pkt 3.1 slik at kvalifiseringsperioden for hunder som kvalifiserte seg for vinnerklassen i 2018 kan utvides med en sesong, fram til 1. mai 2021. Da terminlisten for 2021 publiseres i disse dager ber vi om at dere behandler vår søknad hurtigst mulig og gjerne per mail slik at vi snarest mulig får informert deltakere som er berørt av dette.

Drøfting
Spørsmålet ble reist av raseutvalget (RU) i juni 2020 og styret vedtok da å utsette en avgjørelse i saken inntil en fikk erfaringer fra høstprøvene 2020. Samtidig vedtok styret å innhente uttalelser og tallmateriale fra Datautvalget og fra dommerutvalget (DU). Styret har nå innhentet tallmaterialet. Det viser en nedgang på antall hunder som har oppnådd 1. AK eller VK premie som følge av avlyste jaktprøver i Pandemiperioden. Tallene viser at høsten 2019 ikke har hatt stor innvirkning på dette.

Konklusjon
På denne bakgrunnen vedtok styret på styremøte 10.12.2020 og søke NJK om dispensasjon med følgende begrunnelse.
FKF ønsker å være sikre på at kommende sesongs prøver kan gjennomføres med en «normalt god» påmelding, og samtidig sikre at CACIT prøver kan gjennomføres med tilstrekkelig antall påmeldte. Det vil bli søkt NJK i forbindelse med dispensasjon fra jaktprøveregelverket pkt. 3.1.

Hilsen
Styret i FKF

Fra: Eva Pedersen Sendt: fredag 18. desember 2020 15:38 Til: Ellen Bakke Dobloug Emne: SV: Brev fra FKF til NJK
Da har NKKs jakthundkomite behandlet saken.

Vedtak:
NJK vedtok å innvilge søknad om dispensasjon fra FKF. Dispensasjonen gjelder pkt.3.1 i jaktprøvereglene slik at kvalifiseringsperioden for hunder som kvalifiserte seg for vinnerklassen i 2018 kan utvides med en sesong, fram til 1. mai 2021.

Dommere NM Vinter Andøya 2021

NM Vinter Andøya 25-28/3-2021

Finale Morten Riise
  Håvard Rudi

NM Lag Jostein Jensen
  Ulrik Myrhaug

Semifinale 1 Morten Løken
  Rune Mikalsen

Semifinale 2 Pål Anders Wang
  Sverre Kyrre Rørstad

Semifinale 3 Ola Dyrstad
  Magnus Haugen

4/12-2020

For FKF DU

Odd Harald Sørbøen

Presisering til veileder for gjennomføring av jaktprøver høsten 2020

FKF har nylig publisert veileder og risikovurdering til støtte for høstens jaktprøve arrangører.

Klikk her for veileder for gjennomføring av jaktprøver.

Vi ser allerede at prøver har over 200 påmeldte hunder, denne presisering understreker tiltak ved prøver med potensielt over 200 personer samlet.

Det presiseres at:
For arrangementer på offentlig sted kan det etter 15. juni være opptil 200 personer samlet. Forutsetningen er at det er en ansvarlig arrangør. Ansatte eller oppdragstakere som står for gjennomføringen av et arrangement på offentlig sted regnes ikke som en del av arrangementet. På arrangementene må det være mulig for deltakerne å holde minst en meter avstand til personer de ikke bor med. Arrangøren må sørge for at det er nok plass til at alle deltakerne kan holde minst en meter avstand, og ha oversikt over hvem som er tilstede. Det samme gjelder arrangement i lokaler som leies ut, inkludert i hotellfasiliteter, grendehus, forsamlingshus, konferansesaler og haller. (helsenorge.no)

FKF ser at det er behov for å gjøre enkelte presiseringer.

På prøver med over to hundre hunder (les 200 hunder med 200 unike førere) må arrangørene gjøre tilpasninger. Vi har om mulig ikke presisert dette godt nok i veileder.

1.     Sekretariat må være stort nok får å gjennomføre ulike møter i henhold til retningslinjer fra helsemyndighetene/på forsvarlig vis. (avstand).
        a.    håndsprit må være tilgjengelig i de ulike lokaler, slik som inngangsparti, felles oppholdsrom, ved spisested, toaletter osv.

2.     På opprop kan det IKKE være over 200 personer til stede.
        a.    Her må opprop gjennomføres adskilt, eks VK for seg, kvalitet for seg.
        b.    Oppropet er for deltagere, andre må vike om antallet personer til sammen overstiger 200
        c.    Bålkaffe sløyfes, med mindre en person fra arrangør serverer.

3.     Partilister, og annen informasjon vedrørende prøven må holdes oppdatert fortløpende.
        a.    Arrangører må ha kompetent personell mht. IT, publisering av partilister og annen informasjon. VIKTIG!

4.     Håndsprit må være tilgjengelig på naturlig sted for opprop.
        a.    Deltagere kan sluses inn via sted hvor håndsprit finnes.

5.    Førere med flere hunder.
       a.    Førere med flere hunder må selv sørge for avtale om handling av egne hunder, det er krav om desinfeksjon av hender og hundebånd før avlevering.

6.    Handlere/øvrige som er tilstede må registreres av dommer under opprop. Føres i dommerperm på partiliste (baksiden).

Info avlyste jaktprøver

15. april var det møte i NJK (Norsk Kennel Klubs Jakthundkomite) hvor det ble bestemt at de gjenstående jaktprøvene i april blir avlyst.

Det åpnes for apportprøver i slutten av mai i henhold til den risikovurdering som FKF har utarbeidet.

Alle utstillinger er avlyst eller må flyttes. De som ønsker å flytte sin utstilling må ta kontakt med FKF’s utstillingskoordinator,
Anne-Grethe Sætrang, epost: agzrang@gmail.com og oppgi ny dato.

Styret i FKF