Jaktprøver

SKOG:
30.8.-1.9. NGK - NM Skog 54-19015 64

NM vinnere Høyfjell Høst 2019

1VK NM finale til ES Jøldalens The One, e/f Vigdis Størseth og Jan Terje Bårseth
2VK NM finale til ES Fosens Pia II, e/f: Jan Herbert Nygård.

Det var en vanskelig dag i fjellet for de fleste hundene i finalen, og bare to hunder klarte fuglen og fikk godkjente fuglearbeider. Finalen var fylt av masse ryper og masse spenning i vekslende vær med opphold, regn og tåke. Finaledommerne var Arild Dahl og Rune Hoholm og skytterne var Rune Nedrebø og Hans Simensen.

Informasjon vedr. refusjon startkontigent avlyste jaktprøver

Klikk her for informasjon til arrangørklubber og deltagere vedr. refusjon startkontigent avlyste jaktprøver.

NKK/Mattilsynet vs kommende jaktprøver

Som en oppfølging av den uavklarte sykdomssituasjonen blant hunder og konsekvensene det har for vår aktivitet, har styret i FKF på et møte i dag morges besluttet å gjennomføre en risikovurdering av vår aktivitet opp mot de anbefalinger som per dato foreligger fra Mattilsynet og NKK.

Vurderingen skal gjøres i regi av FKF, men vil bli oversendt NKK for kvalitetskontroll og vurdering. FKF-styret håper å ha en konklusjon klar innen i morgen slik at en på et solid grunnlag kan ta en avgjørelse om det er forsvarlig å arrangere jaktprøver kommende helg.

Foreligger det ikke en vurdering og konklusjon av risikovurderingen innen i morgen vil jaktprøver kommende helg bli avlyst. Dette er i tråd med de de anbefalinger som per dato foreligger fra NKK. FKF-styret vil da jobbe videre med dette med tanken på jaktprøver de kommende helger. Parallelt med dette har NKK fortløpende kontakt med Mattilsynet angående deres anbefalinger. Resultatet av dette vil kunne endre det bildet vi har i dag. FKF styret følger saken fortløpende og vil raskt kunne ta beslutninger om ny informasjon skulle komme.

Dommeroppsett utsatt NM Høyfjell Høst

Da er dommerkabalen fra FKF DU og FKF til det utsatte NM som arrangeres 27-29 september i boks.
Kun en endring fra opprinnelig oppsett.

Finale: Arild Dahl og Rune Hoholm.
Semi 1: Mona Himo Aakervik og Geir Stenmark.
Semi 2: Rune Nedrebø og Kjell Roger Maliberg.
Semi 3: Leif Gunnar Mortensen og Henning Staurseth.

Vinnere NM lag - Høyfjell Høst 2019

Vinner av NM-Lag er Engelsksetter med 85 poeng. Med på laget var Knutsvollen's Hi-Tex, eier/fører Ingvar Rødsjø. Seterfjellet's Calli, eier/fører Rune Hansen og Smølarypa's Texas Hold'em, eier/fører Cato Martin Jonassen.
Høyfjellspokalen tildeles ES Knutsvollen's Hi-Tex til Ingvar Rødsjø.

Nr 2. NM-Lag ble Pointer med 60 poeng. Med på laget var Gloføklias Teodor eier/fører Øyvind Kalvøy, Eidemlias Singha, eier/fører Bjørnar Eidem og Jimsrypas Tia, eier/fører Jim Theodorsen.

Nr 3. NM-Lag ble Breton med 45 poeng. Med på laget var Orreskogens G Happy, eier/fører Anders Ellefsen, Raunakkens Cox, eier/fører Nils B Skaar og Orreskogens Bri , eier/fører Per Johnny Skjæran.

Da er det åpnet opp for å gjennomføre jaktprøver igjen!

PÅMELDING NM HØYFJELL
Det er i dag gitt grønt lys for å arrangere jaktprøver til helgen, og deriblant NM Høyfjell. Den opprinnelige påmeldingsfristen går ut kl 2400 i dag 23.9., men fristen er nå utvidet til å gjelde frem til kl 2400 25.9.
Trekking av påmelding innen 23.9. vil bli foretatt 24.9. og partiene vil bli lagt ut. Deretter vil partiene bli fylt opp med påmeldinger frem mot kl. 2400 25.9. etter «først-til-mølla» prinsippet.
Grensen er 200 startende hunder.

Norsk Kennelklubb sitt hovedstyre har i dag, mandag 23 september, gjennomført ekstraordinært møte hvor de fattet følgende beslutning. Oppdatert vedtak fra Hovedstyret 23. september Hovedstyret holdt ekstraordinært styremøte mandag ettermiddag. Nytt vedtak kan leses på www.nkk.no – hovedstyrets sider, og er som følger:
77– Alvorlig sykdom hos hund i Norge Hovedstyret vedtok å opprettholde HS-vedtakene 75 og 76 om innstilling av terminfestede arrangementer og deltakelse med landslag i utlandet inntil videre.

Unntak fra og med 23. September gjøres for følgende prøvetyper:
Bevegelige prøver (én hund og én dommer)
Blod- og fersksporprøver
Elghundprøve bandhund
Elghundprøve løshund
Elgsporprøve
Brukshundprøve for Schweisshund
Jaktprøve for halsende fuglehund

Ordinære prøver (flere hunder på samme sted, men mulig å holde adskilt):
Alle harehundprøver
Løshund elg
Alle mentaltester
Vannprøver for Newfoundlandshund
Elghundprøver 2-dagsprøver
Kreativ lydighet
RIK-sporhund
Jaktprøve for Wachtelhund (kun en prøve avholdes 19.-20.10.19)
Jaktprøver for spaniel (ikke JAL/ apport)
Kvalifiseringsprøve for Retrievere (forutsetter bruk av privat dummy/ ikke delt dummy)
Begynnerklasse B-prøve for Retriever
Jaktprøver for stående fuglehund

Det vil kunne åpnes for ytterligere prøvetyper forutsatt at det sendes inn en grundig risikoanalyse basert på utsendt mal som godkjennes av NKKs Helseavdeling. Bakgrunn: Etter en helhetsvurdering, basert på konkret risikovurdering og dialog med flere berørte miljø, har Hovedstyret i ekstraordinært styremøte 23. september funnet det korrekt å åpne for flere prøvetyper.

Norsk Derby og alle jaktprøver er innstilt

NORSK DERBY OG ALLE JAKTPRØVER ER INNSTILT KOMMENDE HELG.

NKK Hovedstyre-vedtak om innstilling av arrangementer, 17. september.

76– Alvorlig sykdom hos hund i Norge Hovedstyret vedtok å opprettholde HS-vedtak 75 om innstilling av terminfestede arrangementer og deltakelse med landslag i utlandet inntil videre. Etter dialog med Mattilsynet gjøres det unntak for følgende prøvetyper. (Av de typer prøver som fikk unntak var ikke fuglehund-jaktprøver.)

Bevegelige prøver (én hund og én dommer) Blod- og fersksporprøver Alle drevprøver Elghundprøve bandhund Elghundprøve løshund Elgsporprøve Brukshundprøve for Schweisshund

Ordinære/samlede prøver (flere hunder på samme sted, men mulig å holde helt adskilt)
Alle harehundprøver
Løshund elg
Alle mentaltester
Vannprøver for Newfoundlandshund
Elghundprøver 2-dagsprøver
Kreativ lydighet
RIK-sporhund

Bakgrunn: Tirsdag 17. september kl 14:30 oppdaterte Mattilsynet sine «Råd til hundeeiere» som følger: Endringen er som følger (rød tekst) • Begrens nærkontakt med andre hunder, men sørg for at hunden din får den luftingen og mosjonen den trenger. • Ansamlinger av hunder bør unngås, eller gjennomføres på en måte som gjør at kontakten mellom hundene begrenses.

Instruks lavlandsklubber 2019

Instruks for lavlandsklubber er godkjent og revidert.
Klikk her for å lese instruks for lavlandsklubber.

Tilbakebetaling påmeldingsavgift ved avlyste jaktprøver

I Jaktprøvereglene for stående fuglehunder, Fellesbestemmelser, og i Dommerhåndboka finnes regler for tilbakebetaling av påmeldingsavgift. Sentralt i den oppståtte situasjonen vi nå har er følgende pkt viktig. «Påmeldingsavgift tilbakebetales ikke når prøven avlyses eller avbrytes av prøvens ledelse eller dommer fordi forholdene vurderes slik at det er uforsvarlig å gjennomføre prøven». Det er denne bestemmelsen alle arrangører som har avlyst sine prøver helgen 5.-8. september 2019 har forholdt seg til.

Spesiell situasjon- spesielle tiltak og praktisering?
FKF vil be arrangørene vurdere, etter at de har fått oversikt over sine egne kostnader ifm prøven, om det er rom for noe refusjon av påmeldingsavgiften til den enkelte deltaker. FKF understreker at det er helt opp til klubbene å vurdere om det er rom for dette.